Viswater

Oude Vaart

Oude Vaart:

Tot 2012 had HENO het visrecht in de Oude Vaart, vanaf de Bennemaatstuw bij Uffelte tot de monding in de Drentse Hoofdvaart bij Meppel. Dit recht werd gehuurd van het waterschap Reest en Wieden.
Om beleidsmatige redenen besloot het waterschap het huurcontract met verenigingen niet meer te verlengen, doch het visrecht alleen nog te verhuren via de grotere overkoepelende organisaties en dat was voor de Oude Vaart de federatie Sportvisserij Oost-Nederland.
Via deze federatie is er een beheersovereenkomst met HENO tot stand gekomen, waardoor wij toch nog een beetje het idee hebben over een "eigen" viswater te beschikken. Op zich natuurlijk mooi, ware het niet dat door de enorme waterplantengroei in dit water het nagenoeg onmogelijk is hier van voorjaar t/m najaar met de hengel te vissen. Ondanks verwoede pogingen is het nog steeds niet gelukt om via de federatie hiertegen afdoende maatregelen te nemen om in elk geval op een aantal plaatsen met enkele mensen tegelijk te kunnen vissen.
Er lijkt overigens wel enige beweging te zijn, dus we hopen dat we binnen niet al te lange tijd toch weer in enige mate van dit prachtige viswater gebruik kunnen maken. Tot zolang zullen we onze hobby op andere plaatsen moeten uitoefenen.

Open Visplanner